Funkce pro vylepšení obrázků
Automatické vylepšení
Tato funkce automaticky upraví snímek podle dostupných informací a analýzy obrazu bez zásahu do expozice. Funkce je vhodná pro rychlé hromadné úpravy.
Funkce je dostupná z nabídky Upravit | Vylepšit | Automaticky vylepšit [Ctrl+0] okna Průzkumník a z nabídky Vylepšit | Automaticky vylepšit Editoru.
Funkce nemá žádné nastavení. Provádí automatické roztažení kontrastu, lokální zvýšení kontrastu a případně i doostření, úpravu sytosti a odstranění šumu na základě EXIF údajů, které se ve fotografii nachází.
Úrovně
Úrovně jsou důležitý nástroj pro korekci tonálního rozsahu obrazu. Pomocí této funkce nastavíte nové hodnoty černého a bílého bodu s pomocí histogramu. Zároveň lze zesvětlit nebo ztmavit střední tóny v obraze pomocí gamma korekce.
Funkci vyvoláte volbou Upravit | Vylepšit | Úrovně [Shift+L] v nabídce okna Průzkumník nebo volbou Vylepšit | Úrovně z nabídky z Editoru.
Práce může probíhat buď automaticky po zapnutí volby Automatické korekce barev nebo manuálně.
V levé části dialogu se nachází náhled na histogram a nastavení pro manuální úpravy.
V nabídce Kanál vyberte, která z barevných složek bude upravována. RGB označuje jasovou složku. Pro každou složku je možné nastavit všechny parametry zvlášť.
Parametrem pro operaci jsou vstupní a výstupní úrovně a koeficient gamma korekce. Položka gamma korekce je umístěna mezi vstupními hodnotami a používá se k úpravě jasové složky barev ve středních tónech. Všech pět hodnot se dá volit jak přímo číslem v odpovídajícím poli, tak i posunem myši za trojúhelníkové značky pod histogramem a škálou výstupního přechodu.
Kapátka Černý bod a Bílý bod umožňují zvolit vstupní úrovně pro jednotlivé jasové složky na základě ručního výběru barvy kapátkem přímo z náhledu obrázku. Je vhodné vybírat co možná nejsvětlejší (nejtmavší) bod z obrázku.
Při zapnutí automatického režimu se automaticky nastaví vstupní úrovně jasu pro jednotlivé složky. Pro Automatický kontrast se nastaví pro všechny složky stejně, pro Automatické úrovně se nastavují hodnoty pro složky nezávisle. Automatický kontrast tak „roztáhne“ jas celé fotografie na maximální hodnoty, kdežto Automatické úrovně „roztahují“ jednotlivé barvy, proto zde může dojít ke změně barevného podání obrázku. Někdy toto lze s výhodou využít pro odstranění nežádoucího barevného nádechu obrázku. Cílové barvy umožňují nastavit do jakých barev se přemapují nejsvětlejší a nejtmavší oblasti. Ořezání určuje, jak velká část histogramu se zprava a zleva ořezává, aby se zajistilo použití reálných světlých a tmavých bodů a tak se vyloučily náhodné extrémy.
Více informací
Ovládněte barevné spektrum fotografie pomocí úrovní
Křivky
Křivky slouží pro korekci tonálního rozsahu a vyvážení barev. Funkci vyvoláte pomocí volby Upravit | Vylepšit | Křivky [Shift+C] v nabídce okna Průzkumník nebo volbou Vylepšit | Křivky z nabídky z Editoru.
Práce s křivkami umožňuje velmi precizní nastavení jednotlivých barevných kanálů v obraze. Tvar převodní funkce je znázorněn křivkou, jejíž tvar lze téměř libovolně ovlivnit. Na vodorovné ose jsou zobrazeny vstupní hodnoty, na svislé ose výstupní hodnoty.
V nabídce Kanál vyberete, která z barevných složek bude upravována. RGB označuje jasovou složku. Pro každou složku je možné nastavit všechny parametry zvlášť. Pro lepší informovanost o jednotlivých RGB kanálech je vhodné zvolit Zobrazovat barevné složky. Volba Lineární určuje, zda se má vytvořenými body křivky proložit interpolační křivka nebo se mají pospojovat lomenou čarou.
Tlačítko Vybrat bod z obrázku umožňuje po kliku v náhledu zobrazit na křivce pozici právě vybraného bodu. Současný stisk klávesy [Shift] tento bod do křivky vloží.
Křivku je možné upravovat pomocí myši. Kliknutím na křivku kdekoliv mezi krajními červenými body je možné přidat další bod křivky. Kliknutím na křivku v některém jejím bodě je možné tento přesunout na jinou pozici a to jak tažením myší, kurzorovými klávesami, nebo přímou úpravou jeho hodnot Vstup a Výstup. Stiskem druhého tlačítka myši na některém bodě je možné smazat tento bod. Další možností je výběr bodu prvním tlačítkem myší a stiskem klávesy [Del]. Body je možné mazat tak dlouho, dokud není křivka tvořena pouze krajními červenými body. Tlačítko Smazat aktuální křivku obnoví pro vybraný Kanál původní „křivku“. Ta je tvořena jednoduchou úsečkou z levého spodního rohu do pravého horního. Pokud je křivka smazána pro všechny barevné kanály, pak nedochází k žádné změně obrazu. Tlačítka Automatický kontrast a Automatické úrovně smažou aktuální křivku a nastaví v jednotlivých složkách R, B a G na odpovídající křivku. Citlivost automatického nastavení se řídí pomocí Ořezání světel a Stínů.
Více informací
Nebojte se RGB křivek. 4 praktické ukázky, jak s nimi pracovat
Jak používat křivky při úpravě fotografií
Barevné tónování fotografií pomocí křivek má neomezené možnosti úprav
Upravit barvy
Funkce slouží pro úpravu barev, jasu a kontrastu obrazu. Funkci pro úpravu barev vyvoláte z menu Upravit | Vylepšit | Upravit barvy… [Ctrl+1] okna Průzkumník nebo volbou Vylepšit | Upravit barvy… z nabídky z Editoru.
Dialog obsahuje: editaci barevných složek RGB, změnu odstínu, sytosti, živosti, světlosti, polarizace, jasu, kontrastu a gamma korekce.
Volba Režim (Normální, Pouze světla, Pouze stíny) a Zachovat barvy se týká pouze gamma korekce. Zachovat barvy zajišťuje stejný odstín barev i při výrazném zjasnění a zabraňuje tak známému vyblednutí obrazu. V případě úpravy barevných složek tato funkce zajišťuje i zachování jasu.
V dialogu je obsažena i funkce Automatický kontrast.
Upravit teplotu barev
Funkci pro ruční korekci fotografií s barevným nádechem způsobeným špatným nastavením vyvážení bílé (WB) při fotografování.
Funkci vyvoláte Upravit | Vylepšit | Upravit teplotu barev… [Ctrl+2] z nabídky okna Průzkumník a Vylepšit | Upravit teplotu barev… [Ctrl+2] v nabídce Editoru. Korekce se provádí automaticky, určením barevně neutrálního bodu nebo zadáním teploty osvětlení.
Ruční určení barevně neutrálního bodu umožňuje výběr „šedého“ bodu. To je místo, které nemá po aplikaci obsahovat žádný barevný tón, a zároveň není zcela přepálené (čistě bílé), protože z čisté bílé není možné zjistit barevný posun.
Teplota osvětlení se zadává dvěma posuvníky. První slouží k posunu barev ve smyslu aktuální hodnoty barevné teploty obrázku, tedy mezi modrým a žlutým odstínem, druhý ke korekci mezi odstínem zeleným a fialovým.
Vylepšit expozici
Tato funkce je určena zejména pro úpravu jasu a kontrastu fotografií.
Funkci vyvoláte z nabídky Upravit | Vylepšit | Vylepšit expozici… [Ctrl+3] okna Průzkumník nebo volbou Vylepšit | Vylepšit expozici… z nabídky z Editoru.
- Expozice – umožňuje dodatečnou korekci expozice v rozsahu +/-3EV.
- Kontrast – umožňuje kontrolu celkového kontrastu obrázku
- Světla – ztmaví světlé oblasti v obrázku
- Stíny – zesvětlí tmavé oblasti v obrázku
- Bílý bod – nastaví jaká úroveň jasu odpovídá bílé barvě v obrázku
- Černý bod – nastaví jaká úroveň jasu odpovídá černé barvě v obrázku
- Textura – zvýrazňuje lokální hrany bez výraznějšího dopadu na celkový kontrast fotografie
- Zřetelnost – mění lokální kontrast na hranách
- Odstranění oparu – projasní zamlžené snímky, případně naopak mlhu do obrázku přidá.
Doostřit
Funkce aplikuje ostřící efekt, který do určité míry dokáže odstranit neostrost obrazu. Funkci je vhodné použít po změně rozměrů obrázku.
Funkce dostupná v modulu Správce přes Upravit | Vylepšit | Doostřit… [Ctrl+5] slouží k doostření obrázků. Nejdůležitější volbou je zde typ doostření.
- Jednoduché doostření slouží pro rychlé doostření jemných detailů, např. po zmenšení obrázku. Volitelným parametrem je síla efektu a jasová metoda.
- Maskování neostrosti je metoda odvozená z tradiční filmové technologie, vyvinutá speciálně pro zaostřování fotografií, protože zvýrazňuje v obrázku pouze výrazné hrany. Parametry jsou síla efektu, poloměr, práh a jasová metoda.
- Gaussovské doostření je metoda pro odstranění gaussovského typu rozmazání fotografie. Parametry jsou síla efektu, poloměr, potlačení šumu.
- Plošné doostření je metoda pro odstranění plošného typu rozmazání fotografie. Parametry jsou síla efektu, poloměr, potlačení šumu.
- Měkké doostření umožňuje současné doostření jemných detailů a zároveň potlačení hrubších struktur, je tedy vhodná například pro doostřování portrétů. Parametry jsou síla efektu.
- Chytré doostření umožňuje doostření jenom tam, kde je skutečně potřeba. Parametr zachování hran zajistí, že dostatečně ostrých hran se již doostření nedotkne a projeví se jen v méně ostrých částech snímku.
Parametr Jasová metoda znamená, že bude filtr aplikován pouze na jasovou složku obrázku, čímž je možné zabránit barevným posunům, které vznikají na okrajích hran při silném zaostření.
Rozdíly mezi způsoby zaostření
Způsob zpracování obrazu u jednotlivých metod je zcela odlišný. Zatímco Maskování neostrosti zaostřuje v obrázcích především oblasti výrazných hran, další metody zaostřují vždy celý obrázek a proto zvýrazní všechny detaily. To v praxi znamená, že na nekvalitní fotografie – ať už zašuměné nebo poškozené silnou kompresí je vhodná především metoda maskování neostrosti, ostatní metody by příliš zvýraznily nežádoucí obsah obrázku.
Metodou maskování neostrosti je možné eliminovat neostrosti vzniklé při fotografování, skenování apod. Ostření touto metodou je velice vhodné pro fotografie, protože je závislé na kresbě obrazu. Základní myšlenka této techniky je jednoduchá – spočívá ve vytvoření neostré masky rozmazáním původního obrázku, která je posléze „odečtena“ od původního obrázku. Takto vzniklý obraz se zvýrazněnými hranami je posléze „přičten“ k původnímu obrázku. Poloměr určuje rozmazání masky a jeho velikost je velice důležitá. Pokud je zvolená hodnota příliš vysoká dochází k přeostření, které se projevuje světlými obrysy (nebo dokonce září) vycházející z hran. Práh určuje, jak musí být rozdílné dvě hodnoty jasu, aby byly považovány za hranu. Hodnota 0 znamená, že efekt bude použit na všechny pixely obrazu; pokud efekt příliš zviditelňuje šum v obrázku, doporučuje se experimentovat s hodnotami v rozmezí 2 – 20.
Metody Gaussovské doostření a Plošné doostření jsou speciální techniky pro zaostření obrazu založeném na odstranění konkrétního rozmazání pomocí konvoluční matice. Volba Plošné je vhodná pro obrázky postižené neostrostí získanou při fotografování, Gaussovské pro obrázky rozmazané při procesu zpracování – například zmenšení fotografie. Poloměr řídí, jak velké okolí bude zahrnuto do výpočtů, přičemž větší okolí znamená subjektivně razantní zvýšení zaostřovacího účinku. Volba Potlačení šumu zabraňuje přílišnému přeostření při současném zachování plnosti efektu doostření.
Zmenšení obrázku metodou supersampling vytvoří plošné rozmazání, ne gaussovské, ale je to svým způsobem výjimka. Při fotografování vzniká neostrost na hranici mezi gaussovským a plošným rozmazáním.
Více informací
Jak na doostření fotografií aneb vyzrajte na nedokonalé zaostření fotky
[Infografika] Jak doostřit fotky
Rozmazat
Funkce nabízí několik možností pro rozostření a kreativní rozmazání fotografie.
Funkce je dostupná z nabídky Upravit | Vylepšit | Rozmazat… [Ctrl+6] okna Průzkumník a Vylepšit | Rozmazat… [Ctrl+6] v Editoru.
Filtr obsahuje šest typů rozmazání: Jemné, Gaussovské, Plošné, Směrové, Rotace a Zoom. První typ je vhodný pro jemné rozmazání, pro silnější efekt slouží rozmazání Gaussovské a Plošné. Další typy rozmazání mají navíc přídavné parametry – pro Směrové je to Směr, pro Rotaci a Zoom je to Střed rozmazání (ten také vybrat přímo z obrázku kapátkem). První posuvník Síla je společný pro všechny typy rozmazání. Volba Vysoká kvalita zlepšuje přesnost výpočtů za cenu delší doby výpočtu rozmazání.
Odstranit šum
Pro odstranění šumu z fotografie použijte Upravit | Vylepšit | Odstranit šum… [Ctrl+Shift+N]. Zoner Studio disponuje nástrojem pro odstranění jak charakteristického šumu vzniklého dlouhou expozicí snímku (tzv. hot-pixels, v programu označeny jako „pepř a sůl“), tak i standardního aditivního šumu přičemž obě metody je možné aplikovat současně.
Odstranit šum „pepř a sůl“ – při odstranění šumu „pepř a sůl“ se nastavuje jediná volba, a to Charakter šumu podle konkrétního obrázku.
Odstranit aditivní šum – u aditivního šumu jsou ve výchozím nastavení dva posuvníky Jas a Barvy, kterými lze nastavit úroveň odstranění šumu nezávisle pro jasovou a barevnou složku obrázku.
Pokročilé nastavení
Pomocí volby Pokročilé nastavení lze zobrazit další ovládací prvky, které umožňují detailní nastavení všech parametrů a tím poskytnou zkušeným uživatelům plnou kontrolu nad procesem odšumování.
Rychlost odšumění můžete ovlivnit volbou Kvalita – při nastavení nižší kvality je proces rychlejší a naopak.
Kromě globálního nastavení pomocí posuvníků Jas a Barvy je možné ještě selektivně ovlivnit úroveň odšumění pro určité barvy, resp. jasové úrovně v obrázku. K tomu slouží několik ovládacích prvků v části Lokální korekce podle barvy a Lokální korekce podle jasu. Základním ovládacím prvkem je pruh s barevným resp. jasovým přechodem a křivka s několika uzly. Tažením za jednotlivé uzly lze měnit tvar křivky a tím zvýšit či snížit úroveň odšumění pro konkrétní barvu resp. jasovou úroveň. Kliknutím na křivku kdekoliv mezi uzly je možné přidat další uzel křivky, vybraný uzel je možné smazat klávesou [Del]. Pomocí „kapátka“ je možné vybrat barvu resp. jasovou úroveň přímo z obrázku.
U silně zašuměných obrázků už šum často vytváří spíše barevné skvrny, které i po odšumění mohou působit rušivě. Pomocí volby Potlačení barevných skvrn lze tento jev eliminovat. S intenzitou potlačení je ovšem nutné pracovat obezřetně neboť silné potlačení může způsobit neúměrnou ztrátu detailů v obrázku.
Kvalita odšumění, tedy co největší potlačení šumu při co nejmenší ztrátě detailů, je silně závislá na správném určení intenzity šumu v obrázku. Proto se před odšuměním provádí poměrně detailní analýza šumu, v určitých případech se ovšem může stát, že intenzita šumu nebude stanovena zcela správně a v důsledku toho dojde k nedokonalému nebo naopak příliš agresivnímu odšumění. V těchto případech je možné v části Intenzita šumu v obrázku změnit způsob detekce na Ruční nastavení a upravit detekovanou intenzitu šumu, a to nezávisle pro barevný i jasový kanál. V tomto případě doporučujeme nastavit oba posuvníky pro úroveň odšumění na 100% a vizuálně nastavit intenzitu šumu tak, aby byl co nejvíce potlačen šum, ale zároveň ještě nedocházelo k neúměrné ztrátě detailů v obraze. Následně můžete vrátit posuvníky pro úroveň odšumění na požadované hodnoty.
Po vyvolání filtru dojde nejprve k analýze šumu v obrázku a poté k vlastnímu odšumění obrázku, tento proces může být na větších obrázcích časově náročnější. Následná změna většiny parametrů už nevyžaduje nové odšumění a je proto výrazně rychlejší.
Více informací
Dejte sbohem zašuměným fotkám aneb jak odstranit šum na pár kliknutí
Chromatická aberace
Chromatická aberace je jev, který vzniká z více příčin, jednou z nich je nestejný lom světelných paprsků různé vlnové délky. Na snímcích se projevuje nejčastěji fialovou, někdy též zelenou nebo modrou rozpitou konturou v místě s velkým kontrastem.
Na opravu fotografií s chromatickou vadou je v programu Zoner Studio několik možností. V modulu Správce ji naleznete v horním menu v sekci Upravit | Vylepšit | Chromatická aberace [Ctrl+Shift+A]. V modulu Editor se nachází v sekci Úpravy | Vylepšit | Chromatická aberace.
V modulu Vyvolat v nástroji Fotoaparát a objektiv se setkávají dva různé přístupy korekce chromatické aberace:
- Automatická korekce dostupná jenom pro RAWy,
- Manuální korekce.
V případě automatické korekce jsou k dispozici dvě možnosti. Pokud je k dispozici profil objektivu a profil obsahuje potřebná data, lze provést korekci Podle profilu. Pokud profil k dispozici není nebo data neobsahuje, lze použít možnost Podle analýzy obrazu.
Manuální korekce umožňuje potlačení barev na škále Červená – zelená a Žlutá – modrá. Ovlivníte nimi vzájemné posunutí barevných složek vůči sobě a tím vadu potlačíte. Tento přístup je nejvhodnější, pokud se chromatická aberace nenachází uprostřed obrazu a zvětšuje se směrem ke krajům. Pokud se projevuje jinak, v modulu Vyvolat lze zkusit ji eliminovat pomocí funkce Barevný lem. Mimo modul Vyvolat lze aktivovat volbu Potlačit zvolenou barvu, která vám umožní selektivní potlačení vybrané barvy v obraze se zvolenou tolerancí.
Soudkovitost
Na fotografie se soudkovitostí nebo poduškovitostí je možné použít funkci Upravit | Vylepšit | Soudkovitost [Ctrl+Shift+D].
Soudkovitost a poduškovitost je častá vada objektivů, nepříjemná při fotografování architektury a rovných hran. Posuvníkem volíte sílu prohnutí nebo vypuknutí objektu. Při prohnutí dovnitř je možné s výhodou použít Automatické ořezání.
Kvalitu je možné nastavit pro urychlení náhledu například na Nejbližší body a efekt po nalezení optimální hodnoty aplikovat v kvalitě nejlepší – Bikubické metodě.
Odstranění soudkovitosti je vždy vhodné provést jako první operaci před dalšími úpravami obrázku
(především před ořezáním, narovnáním svislic a perspektivy).
Vinětace
Postupné ztmavnutí okrajů u fotografie můžete přidat nebo odstranit pomocí funkce Vinětace z nabídky Upravit | Vylepšit | Vinětace… [Ctrl+Shift+G].
Vinětace je nestejnoměrná expozice v ploše fotografie. Obvykle vzniká při použití předsádek, filtrů nebo sluneční clony na širokoúhlém objektivu, případně u nekvalitních objektivů.
Maska se vytváří na základě poloměru, který udává rychlost tmavnutí rohů ve vzdálenosti od kraje. Tento režim pro odstranění vinětace je možné použít jen na neořezaný obrázek, protože je střed korekce umístěn vždy do středu obrazu. Posuvníkem Síla efektu nastavujete přidání (záporné hodnoty) nebo korekci vinětace.
Více informací
Řádkový proklad
Funkce potlačuje řádkový proklad u obrázků získaných z videa.
Digitální kamery a další videotechnika pracují z historických důvodů s prokládanými obrázky. Takové obrázky obsahují v jednom snímku dva půlsnímky, které mohou pocházet z různých záběrů. První půlsnímek je uložen v lichých řádcích obrázku, druhý půlsnímek v sudých. Pokud se scéna nemění a nedochází k pohybu, pak má obrázek plné rozlišení a není potřeba jej nijak upravovat. (Stejná věc platí i pro obrazový materiál převedený z klasických filmových kamer, který většinou obsahuje oba půlsnímky z jednoho záběru.) Pokud se scéna mezi snímky změnila zásadně, pak obsahuje obrázek dva zcela rozličné půlsnímky. Naprostá většina obrázků však obsahuje jak nepohyblivá místa, tak i části, kde dochází k pohybu.
Volba Upravit | Vylepšit | Řádkový proklad… v nabídce okna Průzkumník a Vylepšit | Řádkový proklad… v Editoru, klávesová zkratka [Ctrl+Shift+L].
Zoner Studio umožňuje upravit fotografie obsahující snímky s řádkovým prokladem. Na různé obrázky se hodí různé metody – někdy může být výhodné použít odstranění řádkového prokladu pouze na část obrázku nebo dokonce na různé části různé metody.
- Spojit půlsnímky – Obecně doporučená metoda, která se snaží inteligentně spojit oba půlsnímky v oblastech bez pohybu a tím zvětšit výsledné rozlišení obrázku. Místa, kde dochází ke změně scény jsou interpolována z preferovaného půlsnímku.
- Prolnout půlsnímky – Tato metoda spojuje v jeden snímek oba půlsnímky. V místech pohybu pak dochází ke specifickému zdvojení a rozmazání obrazu.
- Interpolovat půlsnímek – K výpočtu se využívá pouze jeden půlsnímek, zbývající řádky jsou dopočítány pomocí interpolace.
- Duplikovat půlsnímek – K výpočtu se využívá pouze jeden půlsnímek, zbývající řádky jsou duplikovány.
- Podvzorkovat půlsnímek – Využívá pouze jeden preferovaný půlsnímek, který je dále v horizontálním směru zmenšen interpolací (podvzorkován), aby byl zachován poměr stran. Výsledný obrázek má čtvrtinové rozlišení.
- Prohodit půlsnímky – Tato metoda neprovádí vlastní odstranění prokladu, ale pouze opravuje chybu některých programů, které ukládají půlsnímky do obrázku v opačném pořadí. Řešením je pak prosté prohození sudých a lichých řádků obrázku.
Položka Preferovat první půlsnímek určuje, který snímek bude použit jako základ pro nový obrázek. Vždy je vhodné vyzkoušet, který z půlsnímků zaručuje lepší výsledek.
Práh spojení – udává hodnotu, která určuje u metody Spojit půlsnímky, zda se jedná o pohyb nebo změnu ve scéně. Příliš vysoké hodnoty se projevují v nedostatečném odstranění artefaktů prokladu, příliš nízké naopak ve výsledku snižují efektivní rozlišení, neboť bude větší část obrázku vyhodnocena jako pohyblivá. Doporučené hodnoty jsou 10—25.
Testovat jas místo barvy – Detekce pohybu ve scéně u metody Spojit půlsnímky se zjišťuje pomocí rozdílu barev, nebo jasu pro každý pixel v prvním a druhém půlsnímku. Detekce pomocí barev je vhodnější na kreslené obrázky nebo scény s většími jednobarevnými plochami (kreslené filmy). Detekce pomocí jasu je vhodná pro části obrazu s průhlednými prvky (např. televizní grafika, logo).
Odstranění řádkového prokladu je vždy vhodné provést jako první operaci před dalšími úpravami obrázku (především před změnou velikosti).